Väntan och förväntan

I Lördags så var jag med i en tävling på BRK med Gavina. Var en maskerad hoppning på endast 80 cm, dock en bra höjd för oss nu när Gavina sätts igång. Det gick riktigt bra faktiskt, Gavina skötte sig och var väldigt lugn och lydig, hon kan ju lätt bli lite stark och snabb men jag har alltid sagt det att hon verkar veta när det är tävling och allvar. Dock så stod hon ganska länge på klubben och kanske inte drack så mycket som hon borde så när jag kom hem märker jag att Gavina blir väldigt hängig och flämmar mycket (flämmar = drar upp överläppen så tänderna blir synliga, detta kan bero på obehag). Jag går ut och gör hö och när jag kommer in igen så ligger hon ner, Gavina är en häst som man aldrig ser ligga och speciellt inte när det är mat dags. Jag går in till henne och hon som vanligtvis är ganska försiktig fortsätter ligga där. Jag kunde till och med sätta mig vid henne och stryka henne över huvudet. Jag insåg ganska fort att hon hade kolik så jag ringde distirkts veterinär Stefan R som åkte från Luleå inom en kvart. Under tiden gick jag ut med Gavina och ledde henne i hopp om att hon skulle piggna till samtidigt som jag ringde Linda för att förklara vad som hänt eftersom att våra hästar åt samma hö så det kunde ju vara så att maten var problemet.

Gavina vägrade dricka vatten men åt gärna den härligt fluffiga snön så jag lät henne äta så mycket snö som möjligt. När veterinären kom så kunde han snabbt konstatera att hon hade fått mer magljud men att hon hade gasfyllnad i magen samt att hon var uttorkad. Hennes blodtillförsel till tandköttet låg mellan 2-3 sekunder när det skulle ligga vid 1-2 sekunder vilket innebar att hon hade lite för dålig blodtillförsel.

Hon fick 4 liter olja, 3 påsar dropp och kramplösande under loppet på 5 h men tillslut verkade allting lösa sig och hon verkade bli frisk. Vi for hem och sov ett tag och kring klockan 3 for vi tillbaka och hon var fortfarande på benen och såg relativt pigg ut. Tror vi alla drog en lättnads suck.

Man märker också vilka fina stallmedlemmar man har då vi fick hjälp av alla och alla var oroliga med oss.

Bilden är från tävlingen i helgen, kolla på Gavina och inte mig. Man är inte så snygg när man tävlar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag kan kika in på?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0