Tips och trix

Precis hemkommen efter en lektion på BRK för Malin. Idag byggde jag upp en linje på 20 meter, räcke till oxer på 6 galoppsprång. 
 
TIPS
 
Ett litet tips till er hoppryttare där ute för att kunna öva in och känna att ni kommer rätt på hinder är att börja räkna. Inte bara när ni själv rider utan räkna varje gång ni ser någon annan rida, på er klubb, tävling eller på tv. Och nu kanske ni undrar vad jag menar med att räkna. Jag menar att ni ska träna era ögon att se mått från häst till hinder. När ni styr upp mot hinder så försök tänka 1,2,3, de sista 3 sprången innan hindret. Då blir det lättare för er att känna om ni måste få fram hästen mer, kanske sitta tillbaka eller bara fortsätta i samma tempo. 
 
Det värsta som finns enligt mig är när man kommer mot ett hinder och inte kan känna hur långt man har kvar innan avsprångspunkt. Det är då man lätt kommer fel och man kan både göra sig illa och bli osäker.
 
Om man inte hoppar mycket själv så se på när andra rider och försök räkna in deras sista 3 galoppsprång, då lär ni er att se avstånden. 
 
Hoppas det funkar! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag kan kika in på?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0