Hoppövning med ritning

Har fixat till bloggen lite nu iallafall men har en hel del kvar. Är dock så himla okunnig på sånt så ni anar inte! Att jag ens klarade datakunskapen i skolan är ett under! Men tycker att bloggen ser lite roligare ut nu ändå så ska jag försöka fixa den ännu mer sen. 
 
Tänkte dela med mig av en övning som jag hade tänkt använda på min lektion idag. Tyvärr så var ridhuset upptaget så då fick vi ställa in hennes lektion.
 
Denna övning är ganska enkel men väldigt nyttig. Jag själv har gjort denna med hinder på 120 cm. Ha dock i åtanke att avstånden kan ändras beroende på din typ av häst, hästens storlek (a-b-c-d ponny eller storhäst) och hindrets höjd. Första gången ni gör denna så ha lägre höjder och känn av avstånden. Ju högre hinder desto svårare blir det att rymmas.
 
Sätt upp denna lilla övning på en volt, ca 1 meter från väggen som minst. Gärna ännu längre från en vägg så att du kan känna att hästen inte söker stöd av väggen. 
Bommarna är galoppbommar och det första avståndet mot hinder kommer kännas normalt medans avståndet till bommen bakom hinder kommer naturligtvis kännas lite trångt. 
 
HÄST
 
I denna övning får hästen träna på att lyssna på dina hjälper, utan dom kommer hästen inte klara övningen. Avvakta, då kommen bakom hinder kommer fort. Gäller att ha koll på dom 4 benen. Språngkurvan och lite böjda spår. 
 
RYTTARE
 
Du som ryttare måste fokusera på att komma rätt mot hinder, känn att du flyttar hästens bakdel ut på spåret så ni kommer rätt mot hinder samtidigt som du har ett stöd på ytter tygel så du INTE förböjer hästen i nacken och bogen. Sen måste du som ryttare vara snabb tillbaka i din sits för att kunna stabilisera upp hästen inför bom nr 2. 
 
Denna övning kan man med glädje göra på så sätt att man ligger på en volt och går på hindret i följd. Det är en väldigt bra och rolig övning för både häst och ryttare. 
 
Hoppas ni förstår min ritning! Hör gärna av er om ni testar denna så jag får veta vad just NI tyckte om den.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag kan kika in på?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0