Don't do this at home

Tänkte ge Gavina en riktigt slapp och skön dag ute i skogen idag, så satte på henne hacket och begav mig ut men kom inte långt. Vägen till skogen är nu en smärre arbetsplats nu, med traktorer, grävmaskiner och idag, arbetare som höll på att kapa träd. Detta var sjukt obehagligt tyckte Gavina så hon skulle verkligen inte framåt. Beslutade mig ganska fort då jag känner henne utan och innan för att vända om och rida till klubben istället men lät henne inte vända själv. Jag satt där tills jag fick henne att börja gå lite framåt och när hon tog några skakiga steg framåt så var det jag som vände henne, om ni förstår hur jag menar? Jag vet att väntan inte kommer få henne att gå förbi, blir jag arg så blir hon sjukt upprörd och det ger inte heller någonting. Men ville inte heller att hon skulle vinna så kändes bättre att det var JAG som sa att nu vänder vi.
 
Red ner till klubben för att rida ute i paddocken men det sket sig ganska fort då grävmaskinen var även där och skottade så det fick helt enkelt bli ett pass i ridhuset även idag. Som tur är så är Gavina inte så van med att vara ute mycket i skogen. När vi köpte henne så hade hon endast fått vara på uteritt 1 gång, och det var dagen innan vi köpte henne. 
 
Är så himla glad över att jag testade rida henne på hacket igen, var så himla länge sen. Problemet var förr att när jag red henne i hoppningen på hack så blev hon väldigt låg och jag kunde inte få upp henne. Detta var dock 1 - 2 år sedan. När hon blev så låg och tung och jag inte fick upp henne så såg hon inte hinder och stannade. Problemet satt inte i henne, det satt i att jag förr red med mycket hand och lite ben.
 
Kände idag att när jag glömde ben så blev hon direkt lite tung men när jag då mötte upp med ben igen så bar hon upp sig själv riktigt fint. Sen är hon så himla mycket mer avslappnad på hack än på bett. Hon brukar vara ganska duktig på att kämpa emot handen med bett, hon vill dels spänna emot där man ska göra galoppombyten, höja huvudet vid avbrott, när man vill ställa henne inåt ska hon bestämt ställa utåt osv. Inte alltid dock, detta kommer ibland när hon är på "det humöret". Men på hacket hade jag inga problem alls. Hon till och med gjorde korrekta galoppombyten, 6 st efter varandra. Utan avbrott emellan eller volter.
 
Visst, ibland tappar hon baken men träning ger färdighet försöker jag tänka och behålla mitt tålamod. För mycket handlar också om hur jag gör. 
 
Fick dock rida utan hjälm idag, något som jag egentligen är skarpt emot!! Men jag har nervskador, okänd anledning, och ibland så får jag så sjukt ont av minsta lilla. Idag fick jag spänningar i ögonen och näsbränna.. Haha, ja ni läste rätt, näsbränna. Jag brukar få det, det känns som halsbränna men är i näsan. Det är bara mina nerver som skickar fel signaler till fel ställe.
 
Konstigt nog så släppte det samma sekund som jag tog av mig hjälmen. Och som tur var så var jag ensam i ridhuset. Skulle det vara någon annan i ridhuset skulle jag aldrig ta av mig hjälmen. Visst, det är lika farligt ändå men skulle aldrig uppmuntra någon annan att rida utan hjälm! 
 
Brukar ni rida utan hjälm? Varför isåfall?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag kan kika in på?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0