Från 0 till 100

Var i Kiruna och tävlade i helgen. Vi startade vår första 120 cm klass.
 
Fredag: Red Gavina på morgonen och kände igenom henne, taggad till tusen var hon. På framhoppningen sen när klassen skulle starta var hon inte riktigt där jag ville. Fick inte fram henne för skänkeln, och fick inte heller den där lydnaden jag ville ha efter hinder. Väl inne på banan var jag alldelens för spänd för att kunna få ut någonting nyttigt i min ridning. Red henne i botten på hinder nr 2 vilket resulterade i ett pet på bakbommen, mot kombinationen hinder 7 a och b så blev jag lite för spänd vilket också fick Gavina till att tappa fokus och jag hittade inget läge alls. Istället för att bara rida henne mot hinder blev jag bromsande och hon kunde inte annat än att stanna. När jag sen kom på kombinationen en andra gång hoppade hon så fint att jag tappade stigbygeln och när jag inte fick tag i den valde jag att lägga en volt och utgå.
 
Lördag: En vanlig A:0 + A:0. Hon kändes 100 ggr bättre och lyssnade helt perfekt. Lugn och följsam. Lite spänd för all rörelse omkring henne men funkade ändå bra. Vi går in och jag försöker att bara andas och slappna av själv. Har lite dåligt tryck i början vilket resulterar i att vi kommer stort på hinder nr 2 och jag kommer i bakläge i språnget men bommarna ligger kvar. Lång bana och spänningen gör att jag snabbt blir trött. Efter hinder nr 8 inser jag att nej, nu måste jag andas djupt och bara rida. Vi dubbelnollar! 
3 placerade och jag låg 4a med under 2 sek.
 
Söndag: Spänd häst. Nerverna på utsida. Sitter upp, hon ställer sig lätt.. Stressen kommer till mig, fan.. Är hon som i fredags? Kommer jag rida som i fredags? Travar fram henne utomhus i väntan på att komma in på framhoppningen, Hon kollar på allt annat, svår att sakta av men galoppen känns bra. På framhoppningen sköter hon sig väldigt bra men har mycket egen vilja. Försöker bortse lite från det och bara sköta mitt. När vi väl ska in på banan så vägrar hon gå in. Måste bli ledd in för att ens få in henne i ridhuset. Mot hinder nr 1 känner jag bara, wow. Mot hinder nr 3 inser jag att Gud, hon går ju verkligen bra nu! Jag får dom där svängarna jag aldrig trodde jag skulle få. 
2 placerade, jag kommer 3a med 1.1 sek.
 
Nu på torsdag är det Umeå som gäller. Nationell tävling med 3 st 120 cm klasser för mig och Gavina. Har suttit och kollat mycket på filmerna och analyserat vad jag ska försöka förbättra, tror jag är redo för att satsa på en placering, Dock är det riktigt tufft motstånd, ca 70 starter per klass. Jag kommer rida som jag skulle för en placering men kommer verkligen inte bli besviken om det inte blir det. Ska rida för en placering men med åtanke och god planering. Det ska helt enkelt kännas bra för oss båda.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: hannah

Super fin blogg! Gå in på min och va med och tävla om att bli veckans blogg!! Stort lycka till :D

2014-03-26 @ 18:28:47
URL: http://www.nattstad.se/thematchmaker

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Har du en blogg jag kan kika in på?:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0